Ano, bezesporu jím byl. Dlouhá léta jsem jej pravidelně ?etl, více ?i méně ?asto komentoval a v každém případě spoléhal na jeho otevřenost a svobodnéha ducha. S přesunem na lidovky ztratil svoji komornost a uzavřenost, výměnou však získal daleko širší okruh ?tenářů a komentátorů. Filosofování o nesmrtelnosti chrousta a kulinářské recepty vystřídaly politické agitky, snaha zvítězit za každou cenu i komentáře, od nichž se ?tenář ušpiní i přes obrazovku. I tuto cenu jsem však byl ochoten akceptovat za svobodnou a necenzurovanou diskuzi.

Toto pojetí fóra je však již minulostí. Komentáře se mažou již několik dní zpětně a mnozí komentátoři mají ze svých IP zakázáno publikovat cokoliv. Podívejme se, co se vlastně stalo:
- někteří diskutujícící si pod staršími ?lánky vytvořili něco na způsob chatu - veršovánky, poznámky nesouvisející s ?lánkem a osobní vzkazy
- bez sebemenšího upozornění ze strany redakce nebo administrátorů jsou tyto diskuze smazány
- z běžných “živých” diskuzních fór byly odmazány celá diskuzní vlákna, v nichž se objevil “nick” podezřelý z chatování - záměrně nepíšu nepovoleného, neboť podobný zákaz není nikde uveřejněn
- administrátor zcela bez výstrahy zablokoval IP, ze kterých dle jeho názoru dochází ke zmíněnému chatování
- příspěvky upozorňující na zákaz některých IP jsou průběžně mazány
Postiženým se při snaze odeslat jakýkoliv komentář zobrazí následující upozornění:

Vzhledem k charakteru příspěvků, které jsou dlouhodobě shledány jako neurážlivé, slušné, nemající rasistický obsah a bez reklamy:

a vlastnímu obsahu Neviditelného psa:

jeví se toto odůvodnění v podivném světle, tím spíše pro každého, kdo zná vystupování banovaných komentátorů.
Neviditelný pes je soukromé internetové periodikum. V žádném případě nemohu a nechci předepisovat redakci jakým stylem a zaměřením mají své noviny vést. Nestojím však o diskuzi při níž nevím, zda oponent vůbec smí svůj názor publikovat. Redakce však není ochotna přiznat moderování diskuze, stanovit jasná pravidla a vysvětlit banování IP, o konkrétních důvodech vedoucích k tomuto kroku ani nemluvě.
Dobrá firemní zna?ka táhne a hvězda Neviditelného psa září stále velmi vysoko. Neviditelný pes však již není otevřeným diskuzním fórem a názory na něm prezentované již nelze považovat za necenzurovaný pohled internetové komunity.
Díky za krásné roky na NP. Dokud se však sou?asná situace nevyjasní, je ?as jít zase o dům dál…
vlk svojpelešník alias pV.
Update 22.září 2006, 18.50. O mazání komentářů na NP již nelze pochybovat ;-)
Korespondence s Jiřím Wagnerem, redaktorem NP. Vymazána jsou osobní data pisatelky, korespondence byla vedena pod plným ob?anským jménem.
—————————————————-
Komu: pes@login.cz
Odesláno: 21. září 2006 7:46
Předmět: Ban?
Vážení,
prosím o sdělení, pro? byl zamezen přístup ke psaní příspěvků na Neviditelného Psa z IP 217.xx.xxx.xxx s tímto vysvětlujícím textem:
“Váš příspěvek nebyl uložen. Redakce Neviditelného psa zakázala z vaší IP adresy diskutovat, protože z ní chodily texty nepřijatelného znění. Byly urážlivé, vulgární, obsahovaly neplacenou reklamu nebo měly rasistický obsah. Za jednou IP adresou může být více ?tenářů. Těm, kterých se toto do?asné omezení dotklo neprávem, se redakce Neviditelného psa omlouvá. Této nemilé situaci můžete propříště předejít. Nepřispívejte jako anonymní ?tenář. Zaregistrujte se a ponesete odpovědnost jen za své příspěvky.”
Protože nejsem úplný po?íta?ový laik, vím, že nikdo jiný z uvedené IP na Psa nepsal a rozhodně nepatřím mezi lidi používající slovník, na který by se hodila kterákoliv ze “zapovězených” charakteristik. (Mimochodem - uvedená registrace nepomáhá k odblokování IP) Pokud se jedná o jiný důvod, potom nerozumím, neboť v tiráži je tento text: “Příspěvky vyjadřují názory ?tenářů. Redakce nemůže ovlivnit jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstraňovat. Jejich délka může být maximálně 2000 znaků, delší budou zkráceny. Nepřijatelné jsou zejména urážky, vulgarismy, rasismus a neplacená reklama. U diskusních příspěvků se zobrazí aktuální IP adresa Vašeho po?íta?e.”
Opět jsem přesvěd?ena o tom, že žádné z těchto pravidel jsem neporušila. Podle mých informací toto není jediná IP, ze které byl přístup zablokován. Děkuji za odpově?
PS. Na mazání jednotlivých příspěvků zaslaných pod uvedeným nickem se neptám, i když i k tomu docházelo.
—————————————————-
Od: wag@volny.cz
Datum: 21.09.2006 19:34
Předmět: Re: Ban?
Dobry den.
Obcanska valka by asi byla prehnanou reakci na to, ze si nekteri jedinci zkusili zridit z Neviditelneho psa sve vlastni debatni krouzky, bezmala chat rooms, abych to opsal cizi reci, a ze se tomu Neviditelny pes brani. Zadne sebe si vazici stranky nic podobneho nepripousteji. krome slusneho zachazeni ke spoluprispivajicim trvaji take, bez vyjimek, bezpodminecne a jednoznacne, na tom, ze vsechny prispevky se musi dotykat tematu nadneseneho v clanku, o nemz se hovori. V posledni dobe se stavalo az nepripustne casto, ze si nekteri zvolili jakykoliv prispevek, okupovali prostor pro ctenarske reakce, vitali se navzajem jako stari znami, a bavili se o tom, co zrovna povazovali za svoje tema. K tomu si mohou zridit blogy nebo pouzit jinych technickych prostredku. rozhodne by se nemeli chovat jako elektronicti squatteri a - ted to reknu velice otevrene - bezostysne zneuzivat technickeho zazemi Neviditelneho psa. Redakce Neviditelneho psa za svuj prostor na slunci plati. chteji-li si zmineni poridit SVOJE misto na slunci, budiz jim prano - ale za sve.
Ve veskere ucte, Jiri Wagner redaktor
P.S.- A priste neposilejte - na dukaz opravnenosti sve zadosti - zduvodneni odmitnuti prispevku okopirovane buhviodkud. Pri odmitnuti komentare na Neviditelnem psu se objevuje tento text:
Vas prispevek nebyl ulozen. Litujeme, ale redakce Neviditelneho psa si nepreje, aby se prispevek tohoto zneni objevil v diskusi. Pravdepodobne obsahuje neplacenou reklamu, vulgarni slovo nebo ma rasisticky obsah. Pokud si myslite, ze jsme Vas poskodili, napiste nam. Do mailu musite zkopirovat nize uvedene cislo.
Dekujeme za pochopeni.
—————————————————-
Odesláno: 22. září 2006 6:26
Předmět: Re: Ban?
Vážený pane,
děkuji, že jste si udělal ?as na to odpovět na můj dotaz. Co se tý?e elektronického squattu, nemám naprosto problém pochopit přístup redakce Neviditelného Psa. To, co s ?ím mám problém, je nevymezení těchto pravidel. Pokud si pře?tu tiráž Psa, jediné, co vadí je, pokud to zkrátím, sprosťa?ení a nadávání. Když nahlídnu do diskusí pod několika ?lánky, kromě příspěvků k věci objevím spoustu nadávek a v některých oddílech poměrně dost soukromo-chatových odstavců. Pak se není co divit, že i jiní se za?nou chovat podobně.
Naprosto bych držela “hubu a krok” pokud by se jednoho rána objevilo v tiráži například: “Redakce bude postihovat odepřením přístupu k napsání příspěvku cokoliv, co nesouvisí s tématem ?lánku”. Jenže ke změně pravidel došlo za pochodu bez předchozího upozornění - a v tom je asi problém té “ob?anské války”.
A co se kopírovaného textu tý?e - nejde o odmítnutí textu příspěvku ale o zákaz diskusí z IP adresy, tam se žádný odkaz na mail nevyskytuje, pouze odkaz na registraci. Čili trvám na tom, že text byl okopírován z Neviditelného Psa. Nemám jinou možnost, jak pravdivost svého tvrzení doložit než tou kopií. Takže to opět udělám. Možná by stálo za to, abyste si ověřil, co se objevuje, když programátor zablokuje IP. Prosím o souhlas se zveřejněním vaší odpovědi jak na předchozí mail, tak i případné odpovědi na tento.
Jak jsem psala, nejsem jediná, u koho k této situaci došlo a nerada bych svou interpretací změnila význam vašich slov. tady je avizovaná kopie - ať hledám jak hledám, žádné ?íslo na zkopírování do mailu tam nevidím.
Váš příspěvek nebyl uložen. Redakce Neviditelného psa zakázala z vaší IP adresy diskutovat, protože z ní chodily texty nepřijatelného znění. Byly urážlivé, vulgární, obsahovaly neplacenou reklamu nebo měly rasistický obsah. Za jednou IP adresou může být více ?tenářů. Těm, kterých se toto do?asné omezení dotklo neprávem, se redakce Neviditelného psa omlouvá. Této nemilé situaci můžete propříště předejít. Nepřispívejte jako anonymní ?tenář. Zaregistrujte se a ponesete odpovědnost jen za své příspěvky.
—————————————————-
od: wag@volny.cz
Datum: 22.09.2006 15:23
Předmět: Re: Ban?
Dobrý den,
o žádném blokování IP adres nevím, nicméně jak uvidíte níže, v budoucnu to nelze vylou?it. V úvodu komentářů je mimo jiné napsáno toto: Redakce nemůže ovlivnit jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstraňovat. Tato věta bude pro nechápavé nahrazena sdělením zhruba v tomto znění: Redakce si vyhrazuje právo odstranit komentáře, které jsou neslušné, úto?í na autora ?lánku nebo na jiné osoby, komentáře, jež se netýkají uveřejněného ?lánku, a to v?etně zákazu přístupu pisatelů takovýchto komentářů na diskusní stránku. Mnou zvýrazněný text můžete bezevšeho uveřejnit. Někteří pisatelé už ztrácejí veškeré zábrany a pokud toto nedokážou pochopit, budou odkázáni na jiné servery, kde si budou moci chatovat dle své vulgární libosti.
S pozdravem Jiří Wagner
—————————————————-
Datum: 22.09.2006 15:58
Předmět: Re: Ban?
Dobré odpoledne,
děkuji za reakci i souhlas s uveřejněním. Bohužel pokud zvýrazněným textem míníte text mého ranního mailu - což je jediné, co se v mém prohlíže?i liší od zbytku korespondence - domnívám se, že došlo k nedorozumění. Uveřejním tedy celou korespondenci…….
Děkuji za ujištění, že nevíte nic o blokaci IP adres.
Update 23.září 2006, 02.15. Za?íná to připomínat tragickou frašku…
Navrhuji vlastní řešení (po promazání pěti příspěvků různých autorů během 15 minut)…

Selektivním výmazem vznikají podivuhodné kombinace - sledujte ?asové zna?ky :-)

Nevyhnutelným důsledkem je sdělení, které podle pana Wagnera neexistuje…

Demokratiza?ní show na NP pokra?uje…

Všímejte si ?asových zna?ek. Kopírovat znovu “banovací obrazovku” ztrácí smysl ;-)

Update 23.září 2006, 14.20. Dokonáno jest…
Milý pane XXX-Fauste,
jsme rozhodnuti postupovat proti komentátorům porušujícícm pravidla slušného chování stejně jako proti těm, kteří si pletou komentářové stránky soukromého deníku s chatem.
Nicméně, vy jste za?al stížností na výběr ?lánků, z jejichž (podle vašeho názoru špatné) kvality jste odvodil i zhrubnutí diskuse. Samozřejmě vás nemůžeme nutit, abyste Neviditelného psa navštěvoval, ale můžeme vás ujistit, že si nenecháme diktovat od nikoho, jaký ?lánek se do našeho deníku hodí a jaký ne. Při výběru obsahu, který se podle nás do našeho listu hodí, vycházíme nejen z toho, co podle našich zjištění ?tenáře zajímá, ale také z toho, co by (myslíme) je zajímat mělo.
Už je to tak, že si i ti nejvíce nad věc povznesení ?tenáři budou muset zvyknout, že od toho je tady redakce, aby noviny pravidelně zaplňovala obsahem. Kdyby se redakce měla té zodpovědnosti vzdát, za chvíli by nedělala nic jiného, než pokorně ?ekala, zda se denně tisíce lidí milostivě shodnou alespoň na jednom příspěvku.
Bezvadné na celé věci je, že když se vám náš obsah nelíbí, je tu spousta dalších publikací, které vás třeba zaujmou více.
Tím se dostáváme k vaší pohrůžce kampaní prot našemu deníku. Nikdo vám nebere právo, abyste to zkusil. My nejméně ze všech. Na oplátku ale trváme na tom, že my zase máme právo nejen vydávat, co uznáme za vhodné, ale máme také nezadatelné právo vaše kampaně – pokud se nedostanou mimo rámec zákona – naprosto ignorovat.
A na úplný závěr: Máte-li tu neodolatelnou potřebu si s kamarády navzájem sdělovat, kdo napsal lepší básni?ku a komu dnes chutnala ve?eře, vaši přátelé jistě uvítají možnost používat prostory k tomu ur?ené, tedy blog váš i ony blogy “spřátelené” a nebudou zaplevelovat svými soukromými sděleními komentářové stránky ur?ené pro rozumnou výměnu názorů na ?lánkem dané téma.
Neviditelný pes je soukromý deník. Má pravidla, která stanovil jeho majitel. Ten majitel do toho investoval. Investujte si do své publikace, stanovte si svá pravidla a když se potkáme někde v zapadlé uli?ce, nebudeme na sebe štěkat ani vytahovat kapesní nožíky, ale jeden druhému se zdvořile vyhneme jako dvě lodi na moři širém.
Jiří Wagner

Update 28.září 2006, 03.20. Pár screenshotů na závěr…
Pan Tomáš Haas uveřejnil neuvěřitelný ?lánek Sbohem, Klondike

Pro ilustraci původní varianta jednoho z vláken…

…a po provedených redak?ních úpravách :-)

A moje te?ka za celou aférou pod úvodníkem